0416 - 79 52 64

MD10 te zwaar voor transport

MD10-op-loswalOp vrijdag 6 november werd de uit 1896 stammende beugsloep de MD10 Johanna Hendrika aan de Buitenhaven van de voormalige vissersplaats Middelharnis uit het water gehesen om op transport naar de Menheerse Werf in het oude centrum te gaan. Het enorme schip, eenmaal gerestaureerd het oudste zeevarende monument van Nederland, bleek echter aanzienlijk zwaarder dan geschat. (foto Wilko van Dam)

In de ochtend werd met een 400-tons kraan van hijsbedrijf M.J. Van Riel een eerste poging gedaan. Toen het schip eenmaal in de hijsbanden hing en het onderwaterschip voor een deel zichtbaar was, gaf de schaal al 85 ton aan, 5 ton meer dan geschat. Op basis van die waarde werd het hijsen gestaakt en ging de MD10 terug in het water. Na spoedoverleg met het hijsbedrijf, de opdrachtgever St. Behoud Beugsloep MD10 Johanna Hendrika en de gemeente, was er om 13.30u groen licht om het schip met behulp van een tweede 400-tons kraan toch op de wal te zetten. Na enkele uren opbouwen en voorbereiden zweefde de iets te dikke dame om ca. 16.30u dan toch eindelijk door de lucht naar haar tijdelijke plek op het droge op de loswal van de Buitenhaven van Middelharnis. Van de gehele hijsactie zijn prachtige beelden gemaakt vanuit de lucht:

 

Aangepaste plannen

Uiteindelijk bleek het schip in totaal 113,5 ton te wegen, zeker 23,5 ton meer dan de hoogst geschatte waarde. De eerste fase van het project is dus gelukt; ze staat hoog en droog. De tweede fase levert de samenwerkende stichtingen nog wat hoofdbrekens op. Het transport naar de werf en de plaatsing op de helling is met dit gewicht niet uitvoerbaar en moet uitgesteld worden tot Johanna Hendrika een flink stuk afgevallen is. Hiervoor is een crashdieet nodig van verwijderen van alle technische installaties, het wegbikken van alle betonnen ballast en het strippen van het gehele houten dek. Deze acties zullen een besparing van ca. 25 ton tot gevolg hebben, waarna het transport en het plaatsen op de oorspronkelijk bedachte manier alsnog uitgevoerd kan worden. Momenteel overlegt de behoudsstichting van de MD10 over planning en toestemming voor tijdelijke stalling van het schip op de huidige plek.

Cultuurhistorisch ensemble

Uiteindelijk moet het schip op de gerenoveerde historische helling van de Menheerse Werf komen te staan. Hier ondergaat dit unieke stuk varend erfgoed een langdurige restauratie.

Op deze 265 jaar oude historische scheepstimmerwerf van Middelharnis zijn eeuwenlang beugsloepen gebouwd en onderhouden. De restauratie van het laatste exemplaar ligt nu in handen van de de stichting Behoud Beugsloep MD10 Johanna Hendrika en de stichting Behoud Scheepstimmerwerf Middelharnis. Met het samenbrengen van de MD10 en de Menheerse Werf is Middelharnis een project met een hoge cultuurhistorische ensemblewaarde rijker. Beide projecten worden o.a. mogelijk gemaakt door bijdragen vanuit de provincie Zuid-Holland onder de subsidieregeling Erfgoedlijn Goeree-Overflakkee.

bron: menheersewerf

Voordelen

archief berichten