0416 - 79 52 64

Vraag en antwoord

Stel uw vraag aan ons

Bij Henskens Yachtverzekeringen kunt u de meeste zaken rondom uw verzekering eenvoudig regelen. Er kunnen echter ook vragen ontstaan waarover u bijvoorbeeld graag meer duidelijk heeft of u zelf het antwoord niet kunt vinden of u onze hulp nodig heeft.

Kijk eerst op onderstaande veel gestelde vragen en als u vraag er niet bijstaat kunt u uw vraag stellen

˃ Via het contactformulier

˃ Per e-mail naar info@henskensyachtverzekeringen.nl

˃ Door direct telefonisch contact met ons op te nemen ( 0416 – 79 52 64)

 

Afsluiten (16)

˃ Wij zijn in het bezit van een kleine boot moeten wij deze verzekeren?

 

De aansprakelijkheidsverzekering particulier zijn schades die toegebracht worden door kleine vaartuigen zoals roeiboten, kano’s en bootjes met minder dan 4 pk of minder als 16m2 zeil vaak verzekerd. De casco schade is op deze soort verzekeringen niet verzekerd. Wij adviseren u altijd de voorwaarden hierop na te zien.

˃ Wat moet ik voor mijn verzekering betalen?

 

De premie is afhankelijke van diverse factoren zoals:

˃ Type boot

˃ Bouwjaar

˃ Vaargebied

˃ Waarde

˃ Aantal schadevrije jaren

˃ Gebruik (eigen gebruik, verhuur, wedstrijden etc..)

> Etc.

Vraag vrijblijvend een offerte aan, voor een opmaat gemaakt advies.

˃ Mijn boot ligt in de gracht van Amsterdamen en ik wil deze WA Casco verzekeren, kan dat?

 

Ja, wij hebben de mogelijkheid om dez boot W.A./Casco te verzekeren, U wordt dan ook geacht uw boot te beveiligen met goedgekeurde sloten.

Bij veel andere maatschappijen is het uitsluitend mogelijk mits uw boot o.a. een ligplaats heeft in een beveiligde jachthaven of wanneer uw direct aan huis een ligplaats heeft (bijvoorbeeld als u vaarwater grenzend aan uw tuin heeft). Dit is ook van toepassing voor de grote steden: Rotterdam, Den Haag of Utrecht.

Dus heeft u een boot in een van de grote steden vraag een offerte aan, en verbaas u over onze premie

˃ Is het mogelijk om mijn boot in een buitenlandse haven te leggen als vaste ligplaats?

 

Dit is mogelijk, echter gelden hiervoor speciale tarieven en condities. Wij informeren u hier graag over.

˃ Wij kopen met 2 gezinnen een boot, kunnen wij dan die boot op 2 namen verzekeren?

 

Het is mogelijk om de boot op meerdere namen te verzekeren bij gemeenschappelijk eigendom

˃ Ik wil een rubberboot verzekeren, is de snelheid van de boot van invloed op de premie?

 

Voor het verzekeren van rubberboten gaat het om het materiaal en om het aantal pk voor het vaststellen van de premie. Meer PK betekend ook meer snelheid dus is de snelheid van invloed op de premie.

Vraag een offerte aan dan weet u wat uw premie bedraagt en wat de voorwaarden zijn.

˃ Kan ik het risico van waterskiën mee verzekeren?

 

Schade door de waterskiër is verzekerd, raad pleeg echter altijd de polis, of informeer bij ons in uw specifieke situatie.  De schade welke de waterskiër zelf op loopt is standaard niet verzekerd, wel kunt u een aanvullende verzekering hiervoor afsluiten.

˃ Hoe kan ik een verzekering afsluiten?

 

U kunt dit online aanvragen, echter willen wij u wel adviseren om eerst een offerte aan te vragen.

> Ik heb een boot gekocht, ben ik verplicht deze te verzekeren?

 

Volgens de wet is het niet verplicht een boot te verzekeren. Echter is het wel verstandig een boot voor minimaal wettelijke aansprakelijkheid (WA) te verzekeren. De schade die u veroorzaakt aan iemand anders of aan zijn spullen is dan verzekerd.

Ook denkt men wel eens dat een  aansprakelijkheidsverzekering particulier een boot verzekerd.Deze verzekerd boten zoals roeiboten kano’s en kleine boten  met een motorvermogen tot 4 pk of tot max. 16m2 zeil.

Tegenwoordig eisen ook vele havenexploitant dat u uw boot verzekerd, en dient u dit ook aan hen aan te tonen als u daar een ligplaats wenst/heeft. Maar ook wedstrijd organisaties en stallingsbedrijven stellen het als voorwaarden.

Wij hebben hiervoor speciale certificaten(“Blauwekaart”) vervaardigd welke aangeeft dat een boot voor het risico wettelijke aansprakelijkheid verzekerd is.

˃ Is het mogelijk om de premie in termijn te betalen?

 

Als u een automatische incasso verstrekt kan de premie in termijnen van 6 resp 3 of i maand betaald worden. De maatschappijen berekenen hiervoor echter wel een  toeslag. Dit is per maatschappij verschillend.

˃ Wordt de eerder korting i.v.mn. schadevrije jaren overgenomen?

 

Als u eerder elders verzekerd bent geweest, en u kunt dit aantonen, dan worden de schadevrije jaren overgenomen. 

Het kortingspercentage, wat hieraan gekoppeld is, kan per maatschappij verschillend zijn.

˃ Zijn er eisen met betrekking tot het diefstal risico?

 

Een buitenboord motor moet voorzien zijn van een goedgekeurd slot. Maar ook een trailer moet voorzien zijn van een goedgekeurd disselslot of wielklem. Overigens zijn er ook aanbieders die  beide beveiligen op een trailer eisen.

˃ Ik vaar in de winter niet met mijn boot. Kan ik de boot ook voor alleen het vaarseizoen verzekeren?

 

Nee dat kan niet. U sluit een bootvaartuigverzekering af voor een heel jaar. Bij het bepalen van de premie is er al rekening gehouden met een hoger risico tijdens het vaarseizoen. En een lager risico buiten het vaarseizoen. Bovendien is de boot ook verzekerd in de winterstalling.

˃ Welke eigen risico kan ik het beste nemen?

 

Welke eigen risico in uw situatie het beste is, kan men niet zomaar adviseren. Hierbij zijn uw persoonlijke omstandigheden ook van belang, maar ook andere factoren spelen een rol voor bepaling van het eigen risico zoals het gebruik van de boot en de hoogte van de verzekerde som.

Een eventueel eigen risico is niet van toepassing bij schade aan derden.

In de offerte welke verstrekken offreren wij altijd meerdere eigen risico bedragen (indien mogelijk).

˃ Wat is het vaargebied?

 

Omdat wij samenwerken met meerdere verzekeraars behoren meerdere vaargebieden tot de mogelijkheden. Bij uw offerte aanvraag vragen wij u welk vaargebied u wenst. Bij het uitbrengen van onze offerte houden wij hiermee rekening.

De vaargebieden welke o.a. mogelijk zijn o.a.

˃ Nederlandse binnenwateren

˃ Nederlandse binnenwateren en op de Noordzee tot 20 mijl buiten de Nederlandse kust.

˃ Alle binnenwateren van de tot Europa behorende landen, aangevuld met 20 mijl zeedekking buiten de kust van die landen

˃ Zeedekking in overeenstemming met ‘groot vierkant’, maar ook de binnenwateren in dit gebied behoren tot het vaargebied;

–          een gebied begrensd door 60°  NB, 45° NB, 12° WL en 20° OL of;

–          een gebied begrensd door 73°  NB, 24° NB, 30° WL en 35° OL of;

–          een gebied begrensd door 63°  NB, 45° NB, 15° WL en 25° OL of;

–          een gebied begrensd door 63°  NB, 35° NB, 15° WL en 30° OL

˃ De Middellandse zee.

˃ Caribischgebied

˃ Werelddekking

 

Heeft bijzondere wensen met betrekking tot het vaargebied. Eigenlijk is in overleg met ons zo’n beetje alles mogelijk… Maatwerk dus, voor iedere bootverzekering!

˃ Is het mogelijk om de trailer van de boot mee te verzekeren?

 

De trailer kan op uw bootverzekering mee verzekerd worden. Het acceptatie beleid hiervan is bij diversen maatschappij verschillend. Een aantal maatschappij verzekert zelf een trailer gratis mee, tot een gemaximeerd bedrag. Een aantal berekent een acceptabele premie hiervoor.

Bij een offerte aanvragen stellen wij daarom ook de vraag “dagwaarde trailer”.

Let er wel op de uw trailer bij de aanvraag van de verzekering wel opgeeft, al is deze bij een aantal maatschappijen gratis verzekerd.

Hebt u al een bootverzekering, adviseren wij u aan ons de trailer gegevens te verstrekken. U ontvangt dan van ons een bericht of deze gratis is mee verzekerd en als de verzekeringsmaatschappij een premie vraag maken wij deze premie aan u kenbaar.

Als u een schade claimt van de trailer is de bij de meeste verzekeringsmaatschappij niet van invloed op de no-claim. Raadpleeg hierover altijd de van toepassing zijnde verzekeringsvoorwaarden.

Algemeen (8)

˃ Hoe kan ik aan het vereiste verzekeringscertificaat voor Italië komen?

Het buitenland certificaat, dus ook voor Italie kunt u per mail  aanvragen. Geef duidelijk aan naar welk land u gaat. Het certificaat verstrekken wij u zonder kosten.

Meer informatie over benodigde papieren kunt u vinden onder verzekeringspapieren

˃ Hoe bepaal ik de dagwaarde van mijn boot?

 

Indien het een nieuwe boot is dan is de aanschafwaarde de dagwaarde. Ook bij aankoop van een 2 e hands boot is de aanschafwaarde de dagwaarde. Als de boot al in uw bezit is kunt u ook een taxatierapport laten opmaken. Dit rapport geeft dan ook de dagwaarde aan. Wij beschikken over diverse adressen van taxateurs welke dit voor u kunnen doen, ook hebben wij met enkele taxateurs afspraken gemaakt aangaande de kosten welke zij in rekening brengen. Informeer hiervoor bij ons. Een taxatierapport kan vaak nog meer voordelen hebben, wij informeren u graag hierover. Ook kunt u natuurlijk de waarde bepalen door u te oriënteren wat de markt vraagt. Echter is dit geen zekerheid dat u dan de juiste waarde bepaald.

˃ Voor welke landen is een verzekeringsbewijs nodig?

 

Een aantal landen vereist inderdaad een verzekeringsbewijs, dat zijn Spanje, Italië en Kroatië. De te verstrekken bewijzen moeten aan een aantal eisen voldoen. De door ons verstrekte bewijzen voldoen hieraan.

Wij adviseren u als u naar deze landen of andere landen gaat altijd een Internationaal Verzekeringsbewijs mee te nemen.

Het verzekeringsbewijs verstrekken wij gratis bij een bootverzekering welke via ons is gesloten. U kunt deze aanvragen, per e-mail, via het contactformulier of telefonisch.

˃ Soort vaartuig

 

Motorkruisers

Vaartuigen voortgestuwd door motor(en) en op geen andere wijze zich voortbewegend, niet sneller varend dan 30 km per uur. Deze vaartuigen hebben een dag en nacht accommodatie.

 

Kajuitzeiljachten

Vaartuigen voortgestuwd door zeilen en een (hulp)motor. Deze vaartuigen hebben een dag- en nachtaccommodatie.

 

Speedboot

Een open vaartuig korter dan 6,5 meter en meer dan 40 pk.

Een speedboot behoort tot de categorie Sportboten. Bij dit soort boten draait alles om snelheid. Dit komt niet alleen tot uiting in het motorvermogen maar ook in het ontwerp, vormgeving en styling van de boot.

Wat motorisering betreft zijn speedboten uitgerust met een buitenboordmotor of een binnenboordmotor, ook wel “inboarder” genoemd. De voortstuwing van een binnenboordmotor bestaat uit een vaste schroefas of een hekdrive. Een hekdrive is eigenlijk een kruising tussen een binnenboord- en een buitenboordmotor. Hek betekent de achterkant van een schip. In deze achterkant wordt een staartstuk gemonteerd dat wordt aangedreven door een in de boot gemonteerde motor. Andere benamingen hiervoor zijn sterndrive of Z-drive.

 

Sportcruiser

Een sportcruiser behoort tot de categorie Sportboten. Het zijn dus snelvarende boten.

Kenmerkend verschil met een speedboot, die ook tot de sportboten behoort, is dat een sportcruiser beschikt over een kajuit, ook wel cabin genoemd. In de afsluitbare kajuit zijn slaap- , kook- en sanitairvoorzieningen. Op de kleinere sportcruisers weliswaar van bescheiden omvang en comfort, maar toch praktisch! De grotere sportcruisers hoeven in ruimte en comfort echt niet onder te doen voor een stalen motorjacht. Al naar gelang de afmetingen en de eisen die de opvarenden stellen aan privacy en comfort is een sportcruiser zeker geschikt voor een meerdaagse boottocht. Of beter gezegd ”cruise”-tochten.

 

Sloep

De reddingssloep is wellicht de sloep die ons het meest direct aanspreekt. Sloepen zijn er echter in vele varianten, al naar gelang voorstuwing en /of gebruik. Denk maar aan de zeil- of roeisloep, de marinesloep en de vissloep. Als er al sprake was van een gemeenschappelijk kenmerk dan is het wel de rechte kielbalk over het grootste deel van de lengte van de sloep.

De moderne motorsloepen worden vooral van polyester gemaakt. Voor het zicht wordt vaak nog het overnaadse profiel van de romp behouden. Tezamen met de kabelaring (touw rondom) geeft dit de sloep een stoer uiterlijk. Let wel: niet elke boot met een kabelaring kan een sloep worden genoemd. Toch worden ze vaak als zodanig ontworpen en verkocht.

De meeste sloepen hebben een binnenboordmotor; aandrijving met buitenboordmotor komt echter ook voor.

 

Grachtenboot

De naam geeft al duidelijk aan waarvoor deze boten bedoeld zijn: het varen door de grachten. Grachtenboot is dus geen merk of een verwijzing naar een werf waar ze gebouwd worden. Kenmerkend voor een grachtenboot is de geringe doorvaarhoogte. Verder zijn ze niet al te lang en daardoor goed wendbaar en hebben ze een laag motorvermogen. Open boten met ruime zitplaatsen rondom zijn uitermate geschikt als grachtenboot. Zowel een stalen roeiboot met buitenboordmotor als een luxe polyester sloep kan gebruikt worden als grachtenboot.

 

Platbodem

Een schip met een platte bodem, meestal worden hiermee historische zeilvaartuigen aangeduid die geen, of nagenoeg geen kiel bezitten.

 

Rondbodem

Een schip met een ronde bodem.

 

Motorzeilers

Vaartuigen voortgestuwd door een motor en zeilen, waarbij de motor de status van hulpmotor is ontgroeid. Ook is er vaak een stuurhuis aanwezig, waardoor het uiterlijk van het schip aan een motorkruiser doet denken. Deze vaartuigen hebben een dag- en nachtaccommodatie.

 

Open zeilboot

Een vaartuig voortgestuwd door zeilen en eventueel een buitenboordmotor. Er is geen duidelijke nachtaccommodatie aanwezig.

 

Open toerboot

Een vaartuig voortgestuwd door een motor (minder dan 40 pk), zonder nachtaccommodatie.

 

Catamaran/Trimaran

Een vaartuig met meerdere rompen zonder een dag- en nachtaccommodatie. Een catamaran of trimaran met accommodatie valt onder de categorie kajuitzeiljachten. Voor open catamarans of open trimarans wordt een speciaal tarief gehanteerd. Veel voorkomende merken zijn: Dart, Nacra, Tornado, Hobie Cat en Prindle.

 

Consoleboot

Een consoleboot is een door een buitenboordmotor aangedreven open motorboot, waarbij net iets vóór het midden de stuur- en zitconsole is gemonteerd. Het zijn sportieve boten met relatief veel loop- en bewegingsruimte. Door de opstelling van deze console heeft de bestuurder vanuit de zit een goed zicht rondom.

In gebruik is een consoleboot een heel multifunctionele boot. Het is niet alleen een prima boot voor een boottocht met je familie; je kunt er ook mee waterskiën of mee gaan vissen. De open kuip is zelflozend en dat maakt het schoonmaken van het interieur na een dagje varen erg eenvoudig. Consoleboten worden meestal vervaardigd van polyester. De boten zijn goed trailerbaar.

 

Opblaasboot / rubberboot

Een vaartuig met een opblaasbaar gedeelte, zonder nachtaccommodatie. Voor rubberboten geldt een verhoogd tarief ten opzichte van bijvoorbeeld open vaartuigen. Ongeacht het aantal pk’s van de buitenboordmotor blijft een opblaasboot / rubberboot ‘ingeschaald’ worden in het ‘opblaasboot / rubberboot tarief’.

 

RIB

Een RIB (Rigid Inflatable Boat) is een kruising tussen een opblaasboot en een speedboot. Terwijl de soepele, met lucht gevulde tube drijfvermogen geeft, zorgt de kunststof of aluminium romp als een soort chassis voor de nodige stevigheid. RIBs zijn relatief licht, kunnen veel dragen, varen snel en voelen zich prima thuis op ruw water.

 

Jetski / waterscooter

Snelvarende één- of tweezitsboot, vaak aangedreven door een jetaandrijving. Ook wel waterscooter genoemd.

 

Visboot

Vaartuig speciaal ingericht voor visactiviteiten, zonder accommodatie.

Vissen kan eigenlijk vanaf elke boot. Toch kun je daarmee niet elke boot als visboot typeren. Bepaalde typen boten zijn bij uitstek geschikt om mee te vissen: open bootjes of grotere boten met een royale open kuip zodat er veel ruimte is voor het hanteren van de van de hengels en met ruimte voor de verdere visuitrusting. Behalve een buitenboordmotor zijn visbootjes vaak ook uitgerust met een elektromotor. Een draaibare stoel, hengelstandaards en elektronische fishfinder maken een boot tot een echte visboot. De ideale visboot kan wel tegen een stootje en is tevens gemakkelijk trailerbaar

 

 

Ferro-cement schepen

Ferro-cement schepen zijn vervaardigd door middel van het omkleden van een stalen geraamte met cement.

 

Hovercrafts

Een hovercraft is een vaartuig dat wordt voortgestuwd door middel van propellers. Dit vaartuig kan zich voortbewegen over zowel water als land.

˃ Wat wordt met HIN-code en CIN-code bedoeld?

 

Pleziervaartuigen die in Nederland in de handel worden gebracht, moeten voldoen aan bepaalde regels en voorschriften voor de constructie en uitrusting. Nederland heeft deze richtlijn opgenomen in de Wet pleziervaartuigen die sinds 1 januari 1997 van kracht is.

Een voertuig dat aan de eisen van de Wet pleziervaartuigen voldoet heeft onder andere CIN code (Craft Identification Number), die aan stuurboordzijde op de spiegel van het vaartuig moet zijn aangebracht. Voorheen werd dit nummer de HIN-code genoemd.

Als uw boot van voor 01 januari 1997 is gefabriceerd kan het zijn dat deze niet is voorzien van een HIN-code/CIN-code . Waarschijnijk is hij dan wel voorzien van een romp of serienummer.

HIN-code/CIN-code nummer interpetatie:

NL – YYY 12345 A9 08 De code bestaat uit 14 posities t.w.:

*2 letters voor de landencode: NL

*3  letters, uniek voor de bouwer

*5 cijfers voor het bouwnummer

*1 letter voor de maand van aflevering: A=januari t/m L=december

*1 cijfer voor het laatste cijfer van het productiejaar: 2009 = 0

*2 cijfers voor de 2 laatste cijfers van het modeljaar: 2008 = 08

 

Zie ook de informatie over CE-certificering

˃ CE-certificering

 

De afkorting CE staat voor Conformit Europe (Conformité Européenne). Producten met een CE-sticker voldoen aan de Europese eisen voor die productgroep. De CE-markering is GEEN te verdienen keurmerk, maar een herkenningsteken dat de producent/leverancier kan aanbrengen om duidelijk te maken dat zijn product voldoet aan ALLE van toepassing zijnde Europese richtlijnen (wettelijke eisen).

Nieuwe werfgebouwde schepen met een lengte tussen de 2,5 en 24 meter zijn sinds juni 1998 voorzien van een CE-keur met identificatienummer, de z.g.n. CIN-code. CIN staat voor Craft Identification Number en is in de plaats gekomen van het HIN (Hull Identification Number).

Dit betekent dat het schip voldoet aan bepaalde veiligheidseisen inzake sterkte, stabiliteit, stuurgedrag en brandveiligheid.

Het CE-keur is een ISO (industrie standaard) nummer (12217 – 1, 2 of 3), waarbij het subnummer de volgende betekenis heeft:

*1 = niet zeilschepen van 6 tot 24 meter.

*2 = zeilschepen van 6 tot 24 meter.

*3 = schepen kleiner dan 6 meter.

De wetgever hanteert ONTWERPcategorieën CE-A t/m CE-D, die niets te maken hebben met een e.v.t. vaargebied. Bouwers van pleziervaartuigen dienen hun ontwerp te laten classifiëren bij een bedrijf dat behoort tot de “Aangemelde Instanties” of  “Notified Bodies” en natuurlijk wil elke jachtbouwer zijn schip zo hoog mogelijk ingedeeld hebben, hetgeen bij de “keuring” nog wel eens tot discussie leidt.

De “Wet Pleziervaartuigen” omschrijft de categorieën als volgt:

*CE-A:Oceaan, windkracht > 8 Bft en golfhoogte > 4 meter.

*CE-B:Zee, windkracht < 8 Bft en golfhoogte tussen 2 en 4 meter.

*CE-C:Kust, kustwateren, baaien, riviermondingen, meren en rivieren, windkracht tussen 4 en   6 Bft en golfhoogte t/m 2 meter.

*CE-D:Beschut op kleine meren, rivieren en kanalen, windkracht t/m 4 Bft en golfhoogte t/m    0,5 meter.

Sommige werven schermen met ISO-normen uit de 9000- reeks. Deze normen vertellen echter alleen iets over de organisatiekwaliteit van het bedrijf en niets over het product.

CIN-code dient, als toevoeging aan de CE normen, op ieder nieuw jacht te zijn aangebracht d.m.v. een niet-, of althans niet zonder beschadiging, te verwijderen plaatje rechts achter op de romp en op een alleen bij de eigenaar bekende plaats binnen de romp.

NL – YYY 12345 A9 08 De code bestaat uit 14 posities t.w.:

 

*2 letters voor de landencode: NL

*3  letters, uniek voor de bouwer

*5 cijfers voor het bouwnummer

*1 letter voor de maand van aflevering: A=januari t/m L=december

*1 cijfer voor het laatste cijfer van het productiejaar: 2009 = 0

*2 cijfers voor de 2 laatste cijfers van het modeljaar: 2008 = 08

˃ Wat is een eigen gebrek?

 

Eigen gebrek is een minderwaardige eigenschap van het materiaal, die het materiaal niet behoort te bezitten. Een eigen gebrek schade is een schade die is veroorzaakt door de aard of een gebrek van die zaak.

Registratienummer

Zodra een boot harder kan varen dan 20 kilometer per uur moet hij worden geregistreerd bij het RDW. Dit  kunt U regelen via het formulier ‘Aanvraag registratie snelle motorboot’ bij het RDW ( www.rdw.nl).
Daarna ontvangt u  een pasje met een kenteken. Dit registratiekenteken bent u verplicht aan te brengen aan beide kanten van de motorboot, midscheeps of aan de boeg.
De letters en cijfers moeten tenminste 150 mm hoog en 100 mm breed zijn en een dikte hebben van tenminste 20 mm. Het kenmerk moet duidelijk zichtbaar zijn in een kleur die sterk afwijkt van de ondergrond.

Let op: de definitie van een snelle motorboot meldt de mogelijkheid sneller dan 20 km/uur te kunnen varen. Het gaat daarbij om de combinatie bootgewicht, vorm onderwaterschip en motorvermogen. Of je ooit zo snel zult varen is niet van belang. Wel kun je overwegen de motor door een vakman te laten ‘knijpen’, zodat je de 20 km/uur niet kunt halen. Dat moet dan wel bewijsbaar zijn.

Polisvoorwaarden (9)

˃ Is schade als gevolg van eigen gebrek meeverzekerd?

 

Standaard is dit volgens de meeste voorwaarden meeverzekerd.

˃ Is mijn inboedel ook verzekerd op mijn bootverzekering?

 

Per verzekeringsmaatschappij en ook afhankelijk van de gekozen dekking is dit vaak gratis meeverzekerd voor een percentage van 15%, 20% of 30% van de verzekerde waarde van de boot. Ook dient u er rekening mee te houden dat er beperkingen op van toepassing kunnen zijn. Raadpleeg altijd de polis hierover of informeer bij ons in uw specifieke situatie.

Indien u een hoger bedrag wenst te verzekeren dan is dat tegen extra premiebetaling mogelijk.

˃ Onlangs hebben wij een volgboot aangeschaft, is deze wel meeverzekerd?

 

Een volgboot is vaak gratis meeverzekerd, per maatschappij kan dit verschillen. Raadpleeg de polis hierover of informeer bij ons. Ook adviseren wij u de gegevens aan ons door te geven zodat de volgboot ook op de polis kan worden vermeld.

˃ Ik wil de boot uitlenen of misschien wel verhuren mag dat?

 

U mag uw boot zonder financiële vergoeding aan derden uitlenen. Als u wel een financiële vergoeding ontvangt is er sprake van verhuur, dit is op een standaard polis niet verzekerd maar kan natuurlijk wel verzekerd worden

˃ Is motorschade door eigen gebrek ook verzekerd?

 

Ja, echter is dit soort schade niet onbeperkt verzekerd, zoals de meeste andere motorschade. De periode dat dit is verzekerd verschilt per maatschappij. Raadpleeg hierover de voorwaarden.

˃ Is er een eigen risico als ik aansprakelijk ben voor schade aan (spullen van) iemand anders?

 

Nee, er is standaard  geen eigen risico als U aansprakelijk bent voor schade aan (spullen van) iemand anders.

˃ Wat betekent de Aanschafwaarderegeling?

 

Bij totaalverlies (of total loss) vergoed een verzekeringsmaatschappij dan niet de dagwaarde, maar de aanschafwaarde. Vaak is dit tot 3 of 5  jaar na aankoop van de boot.  Dit

˃ Als ik een schade claim op mijn bootverzekering heeft dat gevolgen voor mijn no-claim?

 

Bij schade is sprake van terugval van de no-claimkorting, maar er zijn ook maatschappijen die een no-claim beschermer toepassen.

Een no-claimbeschermer wil zeggen dat de korting niet aangetast wordt als u een aantal jaren schadevrij heeft gevaren, deze bescherming wordt door de maatschappijen verschillend toegepast.

Bijvoorvoordeeld

˃ Delta Lloyd en Watersportverzekeraar hebben al geen terugval als u 3 jaar schade vrij betaald.

˃ Oranje Verzekeringen 5 jaar

˃ Unigarant na 6 jaar

˃ Reaal na 7 jaar

˃ Europeesche, Noord Nederland en London na 8 jaar

˃ Achmea Avero en Allianz na 10 jaar

Met betrekking tot bovenstaande tabel no het volgende Delta Lloyd en Watersportverzekeraar zijn de enige waarbij u ook op de zelfde trede blijft staan (dus echte geen terugval)

Ook zijn er maatschappij welke ook nog een malusregeling kennen, dat wil zeggen dat u een premie toeslag krijgt afhankelijk van de trede waar u staat voor de schadedatum. Van de in de hierboven opgenomen tabel zijn Unigarant (20% toeslag) Achmea Avero (15% toeslag).

De volgende schaden en kosten zijn niet van invloed op de no-claimregeling:

˃ In de schade verhaalbaar is op derden omdat u niet schuldig bent aan het veroorzaken van de schade.

˃ schaden waarvoor  geen vergoeding wordt uitgekeerd

˃ schaden die volledig is verhaald op anderen, die voor de schade verantwoordelijk zijn;

˃ schaden die men niet of niet volledig kunnen verhalen vanwege een overeenkomst tussen verzekeraars of wet;

˃ schaden waarvoor wij alleen expertisekosten (dat zijn de kosten van deskundigen die wij hebben aangewezen om de schade vast te stellen) hebben betaald;

˃ vergoeding van met onze toestemming gemaakte kosten voor verweer tegen aanspraken;

˃ schade aan alleen de volgboot, inboedel en/of trailer

˃ de schadevergoeding alleen betrekking heeft op bereddingskosten en opruimingskosten;

˃ de schadevergoeding betrekking heeft op een van de volgende dekkingsonderdelen: brand, blikseminslag, ontploffing, storm, diefstal en hagel;

Maar voor een juiste regeling verwijzen wij u naar de voorwaarden van betreffende maatschappij.

Bij een schademelding berekenen wij altijd wat de financiële gevolgen voor u zijn over meerdere jaren.

 

˃ Wat is mijn maximale no-claim korting?

 

De no-claim regeling is per maatschappij afwijkend, na tuurlijk zijn er ook maatschappijen welke de gelijke regeling hebben, maar ga er van uit dat deze niet gelijk zijn.

Onderstaande tabel geeft een overzicht van de max.no-claim korting wanneer deze bereikt is.

˃ Noord Nederland, Reaal (v/h Winterthur) 30% deze ontvangt u meteen bij acceptatie van de verzekering

˃ Oranje Verzekeringen 20% na 3 schadevrije jaren

˃ Delta Lloyd en Watersport verzekeraar 35% na 6 schadevrije jaren

˃ Unigarant, London 40% na 6 jaar schadevrije jaren

˃ Europeesche Achmea Avero, Allianz 40% na 7 jaar schade vrije jaren

˃ Reaal 40% na 8 jaar schadevrije jaren

Er zijn ook maatschappij welke geen no-claim / korting toepassen.

De vaststelling van de netto premie (is na toepassing van de korting) is het kortingspercentage niet van belang maar wat is de premie voor toepassing de korting.

Maak bij de keuze van de bootverzekering ook een goede afweging welke voorwaarden van toepassing zijn. Een goede prijs – prestatie verhouding kan daarbij een rol spelen.

Wij helpen u graag bij deze keuze, vraag geheel vrijblijvend een offerte op maat aan.

Schademelden (5)

Heeft u een aanvaring gehad met uw boot?

 

aanvaringschade 4Meld uw schade dan als volgt:

 

  • > Bel ons direct op en vertel waar en wanneer uw boot is gestolen: 0416 – 79 52 64 of neem rechtstreeks contact op met de maatschappij.
  • > Doe aangifte bij de politie en vraag naar het aangiftebewijs.
  • > Vul het schadeformulier boot zo volledig mogelijk in.
  • > Vul altijd de naam, het adres en het telefoonnummer van de getuige(n) in.
  • > Stuur de volgende zaken naar ons op: – ingevuld en ondertekend schadeformulier; – aangiftebewijs van de politie; – aankoopnota?s van uw boot en de accessoires; – aankoopnota’s van uw inboedel; – aankoopnota?s en beveiligingscertificaten van de aangebrachte beveiligingen; – sleutels van de aangebrachte beveiligingen; – lijst van speciale kenmerken van de boot; – lijst van zaken die zich aan boord uw boot bevonden; – registratiebewijs van uw boot.

Mijn boot is gezonken.

zinken 6Meld uw schade dan als volgt:

  • > Bel ons direct op en vertel waar uw boot/motor is gezonken: 0416 – 79 52 64 of neem rechtstreeks contact op met de maatschappij.
  • > Vul het schadeformulier boot zo volledig mogelijk in.
  • > Onderteken het schadeformulier en stuur het naar ons op.

 

Er is iets van of uit mijn boot gestolen.

inbraak bootMeld uw schade dan als volgt:

  • > Doe aangifte bij de politie en vraag naar het aangiftebewijs.
  • > Vul het schadeformulier boot zo volledig mogelijk in.
  • > Vul altijd de naam, het adres en het telefoonnummer van de getuige(n) in.
  • > Stuur de volgende zaken naar ons op: – ingevuld en ondertekend schadeformulier; – aangiftebewijs van de politie; – lijst van de gestolen zaken; – aankoopnota?s van de gestolen zaken. – aankoopnota?s en goedkeuringscertificaten van de aangebrachte beveiligingen; – sleutels van de aangebrachte beveiligingen. Bent u niet meer in het bezit van de aankoopnota?s? Stuur ons dan een lijstje met daarop de datum, de plaats en de prijs van de gestolen zaken. Als u foto?s heeft, ontvangen wij die ook graag.

Mijn boot is gestolen.

bootdiefstalMeld uw schade dan als volgt:

  • > Bel ons direct op en vertel waar en wanneer uw boot is gestolen: 0416 – 79 52 64 of neem rechtstreeks contact op met de maatschappij
  • > Doe aangifte bij de politie en vraag naar het aangiftebewijs.
  • > Vul het schadeformulier boot zo volledig mogelijk in.
  • > Vul altijd de naam, het adres en het telefoonnummer van de getuige(n) in.
  • > Stuur de volgende zaken naar ons op: – ingevuld en ondertekend schadeformulier; – aangiftebewijs van de politie; – aankoopnota?s van uw boot en de accessoires; – aankoopnota’s van uw inboedel; – aankoopnota?s en > beveiligingscertificaten van de aangebrachte beveiligingen; – sleutels van de aangebrachte beveiligingen; – lijst van speciale kenmerken van de boot; – lijst van zaken die zich aan boord uw boot bevonden; – registratiebewijs van uw boot.

Mijn boot heeft andere schade opgelopen.

overige schade 9Meld uw schade dan als volgt:

  • > Vul het schadeformulier boot zo volledig mogelijk in.
  • > Vraag of het schadeherstelbedrijf een gespecificeerde schadebegroting voor u opstelt, waarin hij precies beschrijft wat de schade aan uw boot is.
  • > Stuur de volgende zaken aan ons op: – ingevuld en ondertekend schadeformulier; – gespecificeerde schadebegroting; – gegevens van het schadeherstelbedrijf waar de boot door een expert kan worden onderzocht; – (digitale) foto?s van de schade.

Vergoeding en dekking (6)

˃ Is mijn inboedel ook verzekerd op mijn bootverzekering?

 

Per verzekeringsmaatschappij en ook afhankelijk van de gekozen dekking is dit vaak gratis meeverzekerd voor een percentage van 15%, 20% of 30% van de verzekerde waarde van de boot. Ook dient u er rekening mee te houden dat er beperkingen op van toepassing kunnen zijn. Raadpleeg altijd de polis hierover of informeer bij ons in uw specifieke situatie.

Indien u een hoger bedrag wenst te verzekeren dan is dat tegen extra premiebetaling mogelijk.

˃ Onlangs hebben wij een volgboot aangeschaft, is deze wel meeverzekerd?

 

Een volgboot is vaak gratis meeverzekerd, per maatschappij kan dit verschillen. Raadpleeg de polis hierover of informeer bij ons. Ook adviseren wij u de gegevens aan ons door te geven zodat de volgboot ook op de polis kan worden vermeld.

˃ Is mijn boot verzekerd als ik meedoe aan een wedstrijden?

 

Zeilwedstrijden zijn mee verzekerde, echter kunnen verzekeringmaatschappijen aanvullende voorwaarden/condities bepalen zoals een (extra) eigen risico, aantal wedstrijden per jaar of een verhoogde premie.

Het is raadzaam om vooraf dit bij de gekozen maatschappij goed te controleren in de voorwaarden of voor de acceptatie te bespreken.

˃ Kan ik op mijn boot gaan wonen zonder gevolgen voor mijn bootverzekering?

 

Dit kan in overleg met de verzekeringsmaatschappij. Maar het is mogelijk dat men aanvullende bepalingen heeft.

Deze kunnen per maatschappij verschillen zo is het mogelijk dat men een verhoogd eigen risico voorschrijft, of afwijkende bepalingen met betrekking tot de inboedel heeft, soms heeft het weer gevolgen voor de premie. Maar ook zijn er maatschappijen welke dit risico niet willen verzekeren.

Wij werken ook samen met maatschappijen welke geen aanvullende bepalingen hebben.

Ons advies aan u is dus breng  ons altijd op de hoogte wanneer u permanent op uw boot gaat wonen. Dit voorkomt eventuele problemen bij bijvoorbeeld een schade.

˃ Is mijn boot ook verzekerd als hij in de bootstalling staat?

 

Uw boot is niet alleen verzekerd in het water maar ook op de wal. Zoals bijvoorbeeld tijdens onderhoud, of tijdens de winterstalling, of tijdens transport.

Dit binnen het verzekeringsgebied, bijvoorbeeld Europa, of Nederland, of de Benelux. Voor het juiste verzekeringsgebied kunt u het best u polis raadplegen.

˃ Is rechtsbijstand meeverzekerd?

 

Bij ca. 90% van de maatschappij is rechtsbijstand niet standaard mee verzekerd, maar wordt het gezien als een aanvullende verzekering.

Ook zijn er maatschappij zoals Delta Lloyd en Watersportverzekeraar welke standaard hebben meeverzekerd, (juridische) hulp bij het verhalen van niet verzekerde schade, met een maximum van € 2500 aan kostendekking. Ook wel verhaalsrechtsbijstand genoemd, dit is geen volledige rechtsbijstandverzekering.

U hebt behoefte aan rechtskundige hulp, een dienstverlening die in de praktijk meestal een kostbare zaak is. Wij adviseren u dan een rechtsbijstandverzekering voor pleziervaartuigen.

Een rechtsbijstandverzekering voor uw boot biedt dan niet alleen bijstand bij schade door een aanvaring, maar ook (en steeds belangrijker) wanneer bijvoorbeeld:

˃ De leverancier ‘niet thuis’ geeft bij een garantieclaim;

˃ Een reparatie niet goed is uitgevoerd.

˃ Schaden gedurende de winterberging

˃ De jachtmakelaar/bemiddelaar die zich bij de verkoop van de boot niet aan afspraken houd

˃ Bij terugvordering van vaarbewijs/boot

˃ Er een geschil ontstaat over uw ligplaats

˃ Bij een vermeend strafbaar feit

˃ Ook indien u een geschil heeft met uw verzekeraar

˃ Maar ook indien u een geschil met ons heeft, maar zie hierover ook onze klachten procedure,

Vaak is het een misverstand dat een gezinsrechtsbijstandverzekering deze dekking automatisch in de voorwaarden heeft opgenomen. Controleer dit indien u een gezinsrechtsbijstandverzekering heeft, of uw boot is meeverzekerd en zo ja wanneer en voor welke risico’s.

Ook willen wij u erop wijzen dat een rechtsbijstandverzekeraars, zoals Arag , DAS , Anker rechtsbijstand, geen binding hebben met verzekeraars waarvoor wij bootverzekeringen sluiten. Ook wordt door hen aan zowel ons en aan uw bootverzekeraar geen informatie verstrekt dan na uw schriftelijke toestemming.

Via deze site kunt u ook een offerte aanvragen voor een rechtsbijstandverzekering.

Wijzigen (1)

˃ Kan een nieuwe eigenaar van de boot mijn verzekering overnemen?

 

Ja, een nieuwe eigenaar kan de bootverzekering overnemen. Hij dient wel een aanvraagformulier in te vullen (dit kan digitaal).

Wat de te veel betaalde premie betaling betreft kunt u doorgeven of deze wenst te ontvangen of deze verrekend dient te worden met de nieuwe eigenaar.

Wij willen u echter ook wijzen op onze klant werft klant actie, hiervan kunt u gebruik maken.

Voordelen

archief berichten