0416 - 79 52 64

Preventie “aan boord”(deel 2)

motor compartiment zeiljacht - automatisch blussen RFX(1)BRAND IN HET ELEKTRISCHE SYSTEEM

Een belangrijke oorzaak van brand aan boord heeft te maken met het elektrische systeem. Door kortsluiting of oververhitting van de bedrading. Hieronder krijg je enkele tips om dit te voorkomen.

Brand door kortsluiting

Een brug tussen de plus en de min in het systeem is zo gemaakt. Bijvoorbeeld doordat als je aan het klussen bent een stuk gereedschap uitschiet of op de polen van een accu valt. De hierdoor ontstane kortstondige hoge temperatuur of vonken kunnen een ontbrandbare stof doen ontploffen of aansteken.
Denk daarbij bijvoorbeeld aan knalgas in de ruimte waar de accu’s staan. Die ruimte behoor je dan ook altijd goed ventileren. Verder moet je de accupolen goed afschermen.
Je realiseert het je waarschijnlijk niet, maar ook een verbinding tussen de polen van een zakbatterij kan voldoende hitte voor een brand opleveren. Bewaar je batterijen daarom niet in een lade of tas waarin ook andere metalen voorwerpen (kammetje, schaar, pincet, mes en dergelijke) zitten.

Warmteontwikkeling door slechte contacten: Contacten regelmatig schoonmaken. Vooral alert zijn op corrosievorming door vocht.

Blussysteem-machinekamer-315x230Brand door overbelasting in de bedrading.

Brand in bedrading ontstaat, doordat deze te dun is voor de afname door de gebruikers die ze voeden. Daardoor worden die draden heet, kunnen gaan smelten en zelfs in brand vliegen. Voor de elektrische leidingen kun je uit diverse soorten draad kiezen. De meest gebruikelijke doorsneden zijn 0.75, 1.5, 2.5, 4.0, 6.0 en 10.0 mm2. Het is verstandig als je nooit onder de 1.5 mm2 gaat. Dit in verband met spanningsverlies over grotere afstanden. 1.5 en 2.5 mm2 worden aan boord van jachten het meeste toegepast.
De tabel hieronder kan je bij de keuze van de juiste draaddikte helpen. Zorg daarbij ook voor opname van de juiste zekering in een groep, zodat deze bij overbelasting eerder smelt dan de bedrading. En let op de juiste polariteit (de plus op de plus en de min op de min) bij het aansluiten van een verbruiker.

Stroomsterkte(Ampères)Lengte (meters)
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 15 20
1 0.75 0.75 0.75 0.75 0.75 0.75 0.75 0.75 0.75 0.75 1.0 1.5
2 0.75 0.75 0.75 0.75 0.75 0.75 0.75 1.0 1.0 1.5 1.5 2.5
3 0.75 0.75 0.75 0.75 0.75 0.75 1.0 1.5 1.5 2.5 2.5 4.0
4 0.75 0.75 0.75 0.75 1.0 1.5 1.5 2.5 2.5 4.0 4.0 4.0
5 0.75 0.75 0.75 1.0 1.5 1.5 2.5 2.5 4.0 4.0 4.0 6.0
6 0.75 0.75 1.5 1.5 1.5 2.5 2.5 4.0 4.0 4.0 6.0 6.0
7 0.75 1.5 1.5 1.5 2.5 2.5 4.0 4.0 4.0 6.0 6.0 10.0
8 1.5 1.5 1.5 2.5 2.5 4.0 4.0 4.0 6.0 6.0 6.0 10.0
9 1.5 1.5 1.5 2.5 4.0 4.0 4.0 6.0 6.0 6.0 10.0 10.0
10 1.5 1.5 2.5 4.0 4.0 4.0 6.0 6.0 6.0 6.0 10.0 10.0

blioksem aanboord/door Het Dolle Eland » do 02 aug 2012, 18:27Brand door blikseminslag

Dit komt gelukkig weinig voor. Je kunt blikseminslag of de schade daardoor op allerlei manieren proberen te voorkomen. Je moet er daarbij voor zorgen, dat bij een stevige onweersbui de bliksem zo snel mogelijk naar het water wordt afgevoerd. Bijvoorbeeld door een koperen draad vanaf de verstaging in het water te hangen.

Bekijk voor meer informatie ook onze video over Brandpreventie.

Voordelen

archief berichten