0416 - 79 52 64

Mini Transat Îles de Guadeloupe

Magnum SportMet de aankomst van Yuri Firsov, de laatste deelnemer, valt het doek voor de 20ste editie van de  Mini Transat Îles de Guadeloupe. Natuurlijk zullen er backstage nog veel verhalen worden verteld over zowel de teleurstellingen als de triomfen die te beleven waren. Voor twee jaar verdwijnt de Mini Transat van de voorpagina, tot 2017. Op 26 november volgt de slotceremonie.  Tijd om een balans op te maken. De nacht valt in het Caribischegebied.   Na zonsondergang zoeken  de zeilers elkaar op net zoals vroeger stamleden rond het kampvuur verzamelden om grote verhalen te vertellen en er de nodige lessen uit te trekken. Een onwetende voorbijganger zou verbaasd zijn om te horen hoeveel tegenslagen ze te verwerken krijgen, apparatuur die het laat afweten, gescheurde zeilen… genoeg om duidelijk te maken dat het leven van deze zeilers slechts bestaat uit intense momenten, een mix samen angst en opwinding …

 

Records gebroken

Deze Mini Transat Îles de Guadeloupe liet tal van nieuwe records optekenen. Ten eerste, het snelheidsrecord. Dat was in handen van Sébastien Magnen die in 1999 op 24 dagen en 15 uur van Concarneau naar Guadeloupe. zeilde. Ter vergelijking, Frédéric Denis legde de 4020 mijl tussen Douarnenez en Pointe-à-Pitre af in 19 dagen en 23 uur. Dit is een gemiddelde van 8.4 knopen over de gehele route. Sébastien Magnen haalde in 1999 een gemiddelde snelheid van 6,8 knopen, terwijl de snelste oversteek in de Mini Transat tot vandaag op naam staat van Yves Le Blévec. die van La Rochelle  naar Salvador de Bahia zeilde met een gemiddelde snelheid van 7,55 knopen.

NovintissEen ander record dat sneuvelde was het record voor de gevaren afstand in 24 uur in de productieboten. Aan boord van Novintiss brak Julien Pulvé het vorige record (272,6 mijl) van Xavier Macaire met een nieuw afstand van 278,7 mijl. Hij zette een gemiddelde neer van 11,6 knopen van punt tot punt. Het valt meteen op dat de rompvorm van de Ofcet, een Pogo 3, een echte breuk betekent met de oude serieboten. De krachtige romp is geïnspireerd door David Raison die deze vorm uittestte op zijn Magnum prototype. Wanneer het hard waait ontbindt dit type al zijn potentieel. De prachtige strijd tussen Tanguy Le Turquais ‘Argo (Terreal) en Edward Golbery (Les Enfants du Canal) met zijn Pogo 2, maakt duidelijk  dat het steeds moeilijker zal worden om een ​​resultaat te varen zonder een nieuwe productieboot met ‘brede schouders en een platte neus’.

Mademoiselle IodéeEen nadere belangrijke vaststelling,  slechts twee zeilers hadden externe hulp nodig als gevolg van schade: Gilles Avril in de eerste fase en Radek Kowalczyk in de tweede. Alle andere zeilers zijn er in geslaagd om de haven op eigen kracht de haven te bereiken. Na een noodoproep van een Poolse deelnemer maakte Sebastian Pébelier onmiddellijk rechtsomkeer om zijn collega bij te staan. Hij bleef in zijn gezelschap tot de reddingsdiensten opdaagden.

 

CobadGekneusd en gehavend

In de Mini Transat draait het niet alleen over de prestaties. Om de Atlantische Oceaan over te steken op een 6,5 meter zeilboot aan de hoogst mogelijke snelheid moeten de zeilers weten om te gaan met alle ongemakken die het extreem zeilen met zich brengt, alles doordringend vocht, snijwonden en blauwe plekken als getuigen van het harde leven aan boord. Met de zon op het hoogste punt is het kiezen tussen aan dek blijven, met het risico van een zonnesteek  of onderdeks gaan waar het snel een kan oven worden. Wondjes gaan ontsteken bij contact met zeewater, zo leert ons  een snelle blik op de handen van de zeelieden. Een goed ontsmettingsmiddel en een tube zalf maken deel uit van de essentiële apotheek aan boord, evenals waterdichte pleisters. De hals, polsen, enkels zijn bijzonder kwetsbaar voor irritatie. Aan het roer staan in permanent vocht is niet de beste manier om uw huid baby zacht te houden. Er is geen ideale oplossing, maar speciaal aangepaste kussens kunnen het ergste kwaad voorkomen, toch hebben heel wat deelnemers last bij het zitten aan het roer. De beste oplossing is om naakt  rechtop staand te varen en te vertrouwen op de automatische piloot. Al deze kleine ellende van het dagelijkse leven lijkt misschien onbelangrijk in vergelijking met de prestaties van de zeilers, maar ze zijn een belangrijke factor die bepalend kan zijn voor de mate van vermoeidheid en het moreel van de deelnemer. Geen wonder dat ze na de aankomst door een decompressie periode gaan voor ze het ‘normaal’ leven weer kunnen hervatten.

57 van de 72 deelnemers die aan de start verschenen haalden de eindmeet.

Volledige uitslag: http://www.minitransat-ilesdeguadeloupe.fr/classement

Nautipark 2Podium Proto klasse

1 –  Frédéric DENIS n°800 – Nautipark – Tijd: 19d 23h 19min 55s

2 –  Luke BERRY n°753 – Association Rêves – Tijd : 20d 14h 04min 49s

3 –  Ludovic MECHIN n°667 – Microvitae – Tijd: 20d 15h 36min 16s

 

Podium Serie klasse

Entreprise(s) Innovante(s)1 – Ian LIPINSKI n°866 – Entreprise(s) Innovante(s) – Tijd : 22d 09h 36min 30s

2 – Julien PULVE n°880 – Novintiss – Tijd : 22d 13h 09min 04s

3 – Tanguy LE TURQUAIS n°835 – Terreal – Tijd : 23d 02h 45min 43s

De Nederlander Dimitri SIMONS n°758 met teamsolo.nl werd 17de in  25d 07h 21min 47s en de Belg Frédéric DE MESEL n°623 met Double Trouble werd met een totaal tijd van 30 d 11 h 57 min 00s 37ste op 42 geklasseerde deelnemers in de Serie klasse.

Bron: watersportnieuws.be

Voordelen

archief berichten