0416 - 79 52 64

Registratienummer

Zodra een boot harder kan varen dan 20 kilometer per uur moet hij worden geregistreerd bij het RDW. Dit  kunt U regelen via het formulier ‘Aanvraag registratie snelle motorboot’ bij het RDW ( www.rdw.nl).
Daarna ontvangt u  een pasje met een kenteken. Dit registratiekenteken bent u verplicht aan te brengen aan beide kanten van de motorboot, midscheeps of aan de boeg.
De letters en cijfers moeten tenminste 150 mm hoog en 100 mm breed zijn en een dikte hebben van tenminste 20 mm. Het kenmerk moet duidelijk zichtbaar zijn in een kleur die sterk afwijkt van de ondergrond.

Let op: de definitie van een snelle motorboot meldt de mogelijkheid sneller dan 20 km/uur te kunnen varen. Het gaat daarbij om de combinatie bootgewicht, vorm onderwaterschip en motorvermogen. Of je ooit zo snel zult varen is niet van belang. Wel kun je overwegen de motor door een vakman te laten ‘knijpen’, zodat je de 20 km/uur niet kunt halen. Dat moet dan wel bewijsbaar zijn.

˃ Wat is een eigen gebrek?

 

Eigen gebrek is een minderwaardige eigenschap van het materiaal, die het materiaal niet behoort te bezitten. Een eigen gebrek schade is een schade die is veroorzaakt door de aard of een gebrek van die zaak.

˃ CE-certificering

 

De afkorting CE staat voor Conformit Europe (Conformité Européenne). Producten met een CE-sticker voldoen aan de Europese eisen voor die productgroep. De CE-markering is GEEN te verdienen keurmerk, maar een herkenningsteken dat de producent/leverancier kan aanbrengen om duidelijk te maken dat zijn product voldoet aan ALLE van toepassing zijnde Europese richtlijnen (wettelijke eisen).

Nieuwe werfgebouwde schepen met een lengte tussen de 2,5 en 24 meter zijn sinds juni 1998 voorzien van een CE-keur met identificatienummer, de z.g.n. CIN-code. CIN staat voor Craft Identification Number en is in de plaats gekomen van het HIN (Hull Identification Number).

Dit betekent dat het schip voldoet aan bepaalde veiligheidseisen inzake sterkte, stabiliteit, stuurgedrag en brandveiligheid.

Het CE-keur is een ISO (industrie standaard) nummer (12217 – 1, 2 of 3), waarbij het subnummer de volgende betekenis heeft:

*1 = niet zeilschepen van 6 tot 24 meter.

*2 = zeilschepen van 6 tot 24 meter.

*3 = schepen kleiner dan 6 meter.

De wetgever hanteert ONTWERPcategorieën CE-A t/m CE-D, die niets te maken hebben met een e.v.t. vaargebied. Bouwers van pleziervaartuigen dienen hun ontwerp te laten classifiëren bij een bedrijf dat behoort tot de “Aangemelde Instanties” of  “Notified Bodies” en natuurlijk wil elke jachtbouwer zijn schip zo hoog mogelijk ingedeeld hebben, hetgeen bij de “keuring” nog wel eens tot discussie leidt.

De “Wet Pleziervaartuigen” omschrijft de categorieën als volgt:

*CE-A:Oceaan, windkracht > 8 Bft en golfhoogte > 4 meter.

*CE-B:Zee, windkracht < 8 Bft en golfhoogte tussen 2 en 4 meter.

*CE-C:Kust, kustwateren, baaien, riviermondingen, meren en rivieren, windkracht tussen 4 en   6 Bft en golfhoogte t/m 2 meter.

*CE-D:Beschut op kleine meren, rivieren en kanalen, windkracht t/m 4 Bft en golfhoogte t/m    0,5 meter.

Sommige werven schermen met ISO-normen uit de 9000- reeks. Deze normen vertellen echter alleen iets over de organisatiekwaliteit van het bedrijf en niets over het product.

CIN-code dient, als toevoeging aan de CE normen, op ieder nieuw jacht te zijn aangebracht d.m.v. een niet-, of althans niet zonder beschadiging, te verwijderen plaatje rechts achter op de romp en op een alleen bij de eigenaar bekende plaats binnen de romp.

NL – YYY 12345 A9 08 De code bestaat uit 14 posities t.w.:

 

*2 letters voor de landencode: NL

*3  letters, uniek voor de bouwer

*5 cijfers voor het bouwnummer

*1 letter voor de maand van aflevering: A=januari t/m L=december

*1 cijfer voor het laatste cijfer van het productiejaar: 2009 = 0

*2 cijfers voor de 2 laatste cijfers van het modeljaar: 2008 = 08

˃ Wat wordt met HIN-code en CIN-code bedoeld?

 

Pleziervaartuigen die in Nederland in de handel worden gebracht, moeten voldoen aan bepaalde regels en voorschriften voor de constructie en uitrusting. Nederland heeft deze richtlijn opgenomen in de Wet pleziervaartuigen die sinds 1 januari 1997 van kracht is.

Een voertuig dat aan de eisen van de Wet pleziervaartuigen voldoet heeft onder andere CIN code (Craft Identification Number), die aan stuurboordzijde op de spiegel van het vaartuig moet zijn aangebracht. Voorheen werd dit nummer de HIN-code genoemd.

Als uw boot van voor 01 januari 1997 is gefabriceerd kan het zijn dat deze niet is voorzien van een HIN-code/CIN-code . Waarschijnijk is hij dan wel voorzien van een romp of serienummer.

HIN-code/CIN-code nummer interpetatie:

NL – YYY 12345 A9 08 De code bestaat uit 14 posities t.w.:

*2 letters voor de landencode: NL

*3  letters, uniek voor de bouwer

*5 cijfers voor het bouwnummer

*1 letter voor de maand van aflevering: A=januari t/m L=december

*1 cijfer voor het laatste cijfer van het productiejaar: 2009 = 0

*2 cijfers voor de 2 laatste cijfers van het modeljaar: 2008 = 08

 

Zie ook de informatie over CE-certificering

˃ Soort vaartuig

 

Motorkruisers

Vaartuigen voortgestuwd door motor(en) en op geen andere wijze zich voortbewegend, niet sneller varend dan 30 km per uur. Deze vaartuigen hebben een dag en nacht accommodatie.

 

Kajuitzeiljachten

Vaartuigen voortgestuwd door zeilen en een (hulp)motor. Deze vaartuigen hebben een dag- en nachtaccommodatie.

 

Speedboot

Een open vaartuig korter dan 6,5 meter en meer dan 40 pk.

Een speedboot behoort tot de categorie Sportboten. Bij dit soort boten draait alles om snelheid. Dit komt niet alleen tot uiting in het motorvermogen maar ook in het ontwerp, vormgeving en styling van de boot.

Wat motorisering betreft zijn speedboten uitgerust met een buitenboordmotor of een binnenboordmotor, ook wel “inboarder” genoemd. De voortstuwing van een binnenboordmotor bestaat uit een vaste schroefas of een hekdrive. Een hekdrive is eigenlijk een kruising tussen een binnenboord- en een buitenboordmotor. Hek betekent de achterkant van een schip. In deze achterkant wordt een staartstuk gemonteerd dat wordt aangedreven door een in de boot gemonteerde motor. Andere benamingen hiervoor zijn sterndrive of Z-drive.

 

Sportcruiser

Een sportcruiser behoort tot de categorie Sportboten. Het zijn dus snelvarende boten.

Kenmerkend verschil met een speedboot, die ook tot de sportboten behoort, is dat een sportcruiser beschikt over een kajuit, ook wel cabin genoemd. In de afsluitbare kajuit zijn slaap- , kook- en sanitairvoorzieningen. Op de kleinere sportcruisers weliswaar van bescheiden omvang en comfort, maar toch praktisch! De grotere sportcruisers hoeven in ruimte en comfort echt niet onder te doen voor een stalen motorjacht. Al naar gelang de afmetingen en de eisen die de opvarenden stellen aan privacy en comfort is een sportcruiser zeker geschikt voor een meerdaagse boottocht. Of beter gezegd ”cruise”-tochten.

 

Sloep

De reddingssloep is wellicht de sloep die ons het meest direct aanspreekt. Sloepen zijn er echter in vele varianten, al naar gelang voorstuwing en /of gebruik. Denk maar aan de zeil- of roeisloep, de marinesloep en de vissloep. Als er al sprake was van een gemeenschappelijk kenmerk dan is het wel de rechte kielbalk over het grootste deel van de lengte van de sloep.

De moderne motorsloepen worden vooral van polyester gemaakt. Voor het zicht wordt vaak nog het overnaadse profiel van de romp behouden. Tezamen met de kabelaring (touw rondom) geeft dit de sloep een stoer uiterlijk. Let wel: niet elke boot met een kabelaring kan een sloep worden genoemd. Toch worden ze vaak als zodanig ontworpen en verkocht.

De meeste sloepen hebben een binnenboordmotor; aandrijving met buitenboordmotor komt echter ook voor.

 

Grachtenboot

De naam geeft al duidelijk aan waarvoor deze boten bedoeld zijn: het varen door de grachten. Grachtenboot is dus geen merk of een verwijzing naar een werf waar ze gebouwd worden. Kenmerkend voor een grachtenboot is de geringe doorvaarhoogte. Verder zijn ze niet al te lang en daardoor goed wendbaar en hebben ze een laag motorvermogen. Open boten met ruime zitplaatsen rondom zijn uitermate geschikt als grachtenboot. Zowel een stalen roeiboot met buitenboordmotor als een luxe polyester sloep kan gebruikt worden als grachtenboot.

 

Platbodem

Een schip met een platte bodem, meestal worden hiermee historische zeilvaartuigen aangeduid die geen, of nagenoeg geen kiel bezitten.

 

Rondbodem

Een schip met een ronde bodem.

 

Motorzeilers

Vaartuigen voortgestuwd door een motor en zeilen, waarbij de motor de status van hulpmotor is ontgroeid. Ook is er vaak een stuurhuis aanwezig, waardoor het uiterlijk van het schip aan een motorkruiser doet denken. Deze vaartuigen hebben een dag- en nachtaccommodatie.

 

Open zeilboot

Een vaartuig voortgestuwd door zeilen en eventueel een buitenboordmotor. Er is geen duidelijke nachtaccommodatie aanwezig.

 

Open toerboot

Een vaartuig voortgestuwd door een motor (minder dan 40 pk), zonder nachtaccommodatie.

 

Catamaran/Trimaran

Een vaartuig met meerdere rompen zonder een dag- en nachtaccommodatie. Een catamaran of trimaran met accommodatie valt onder de categorie kajuitzeiljachten. Voor open catamarans of open trimarans wordt een speciaal tarief gehanteerd. Veel voorkomende merken zijn: Dart, Nacra, Tornado, Hobie Cat en Prindle.

 

Consoleboot

Een consoleboot is een door een buitenboordmotor aangedreven open motorboot, waarbij net iets vóór het midden de stuur- en zitconsole is gemonteerd. Het zijn sportieve boten met relatief veel loop- en bewegingsruimte. Door de opstelling van deze console heeft de bestuurder vanuit de zit een goed zicht rondom.

In gebruik is een consoleboot een heel multifunctionele boot. Het is niet alleen een prima boot voor een boottocht met je familie; je kunt er ook mee waterskiën of mee gaan vissen. De open kuip is zelflozend en dat maakt het schoonmaken van het interieur na een dagje varen erg eenvoudig. Consoleboten worden meestal vervaardigd van polyester. De boten zijn goed trailerbaar.

 

Opblaasboot / rubberboot

Een vaartuig met een opblaasbaar gedeelte, zonder nachtaccommodatie. Voor rubberboten geldt een verhoogd tarief ten opzichte van bijvoorbeeld open vaartuigen. Ongeacht het aantal pk’s van de buitenboordmotor blijft een opblaasboot / rubberboot ‘ingeschaald’ worden in het ‘opblaasboot / rubberboot tarief’.

 

RIB

Een RIB (Rigid Inflatable Boat) is een kruising tussen een opblaasboot en een speedboot. Terwijl de soepele, met lucht gevulde tube drijfvermogen geeft, zorgt de kunststof of aluminium romp als een soort chassis voor de nodige stevigheid. RIBs zijn relatief licht, kunnen veel dragen, varen snel en voelen zich prima thuis op ruw water.

 

Jetski / waterscooter

Snelvarende één- of tweezitsboot, vaak aangedreven door een jetaandrijving. Ook wel waterscooter genoemd.

 

Visboot

Vaartuig speciaal ingericht voor visactiviteiten, zonder accommodatie.

Vissen kan eigenlijk vanaf elke boot. Toch kun je daarmee niet elke boot als visboot typeren. Bepaalde typen boten zijn bij uitstek geschikt om mee te vissen: open bootjes of grotere boten met een royale open kuip zodat er veel ruimte is voor het hanteren van de van de hengels en met ruimte voor de verdere visuitrusting. Behalve een buitenboordmotor zijn visbootjes vaak ook uitgerust met een elektromotor. Een draaibare stoel, hengelstandaards en elektronische fishfinder maken een boot tot een echte visboot. De ideale visboot kan wel tegen een stootje en is tevens gemakkelijk trailerbaar

 

 

Ferro-cement schepen

Ferro-cement schepen zijn vervaardigd door middel van het omkleden van een stalen geraamte met cement.

 

Hovercrafts

Een hovercraft is een vaartuig dat wordt voortgestuwd door middel van propellers. Dit vaartuig kan zich voortbewegen over zowel water als land.

˃ Voor welke landen is een verzekeringsbewijs nodig?

 

Een aantal landen vereist inderdaad een verzekeringsbewijs, dat zijn Spanje, Italië en Kroatië. De te verstrekken bewijzen moeten aan een aantal eisen voldoen. De door ons verstrekte bewijzen voldoen hieraan.

Wij adviseren u als u naar deze landen of andere landen gaat altijd een Internationaal Verzekeringsbewijs mee te nemen.

Het verzekeringsbewijs verstrekken wij gratis bij een bootverzekering welke via ons is gesloten. U kunt deze aanvragen, per e-mail, via het contactformulier of telefonisch.

˃ Hoe bepaal ik de dagwaarde van mijn boot?

 

Indien het een nieuwe boot is dan is de aanschafwaarde de dagwaarde. Ook bij aankoop van een 2 e hands boot is de aanschafwaarde de dagwaarde. Als de boot al in uw bezit is kunt u ook een taxatierapport laten opmaken. Dit rapport geeft dan ook de dagwaarde aan. Wij beschikken over diverse adressen van taxateurs welke dit voor u kunnen doen, ook hebben wij met enkele taxateurs afspraken gemaakt aangaande de kosten welke zij in rekening brengen. Informeer hiervoor bij ons. Een taxatierapport kan vaak nog meer voordelen hebben, wij informeren u graag hierover. Ook kunt u natuurlijk de waarde bepalen door u te oriënteren wat de markt vraagt. Echter is dit geen zekerheid dat u dan de juiste waarde bepaald.

˃ Hoe kan ik aan het vereiste verzekeringscertificaat voor Italië komen?

Het buitenland certificaat, dus ook voor Italie kunt u per mail  aanvragen. Geef duidelijk aan naar welk land u gaat. Het certificaat verstrekken wij u zonder kosten.

Meer informatie over benodigde papieren kunt u vinden onder verzekeringspapieren

Voordelen

archief berichten