0416 - 79 52 64

Boot verkopen: verhogen verkoopkans (3)

verkoop bootIn twee eerdere artikelen hebben we al aangegeven wat je er allemaal aan kunt doen om de boot bij verkoop aantrekkelijker te maken. Die voorbereidingen zijn van belang als er aspirant-kopers langs komen. Je moet die aspirant-kopers echter wel eerst zien te overtuigen om überhaupt langs te willen komen. Hoe doe je dat?

Botenverkoop sites

In de eerste plaats is het van belang de boot zo breed mogelijk onder de aandacht te brengen. In dit internettijdperk zijn de mogelijkheden legio. Je kunt op allerlei ‘boten te botenbankkoop’ sites gaan staan en de boot bij een flink aantal makelaars aanmelden die hem dan opnemen in hun gratis bladen en op hun eigen websites.

Nadeel van bovenstaande opties is dat jouw boot tussen de zeer vele staat. Vaak gerangschikt op lengte en prijs. Daar val je niet mee op. Je kunt natuurlijk ook besluiten er wat geld tegenaan te gooien en zelf een advertentie op een voor de boot geschikt platform te plaatsen. Aan zo’n (internet)advertentie moet dan wel de nodige aandacht worden besteed anders schiet je alsnog je doel voorbij.

Uw bootverkoop advertentie

De titel die boven de advertentie staat is natuurlijk het eerste wat de bootzoeker te zien krijgt en waarop hij dus kan selecteren. Zorg dus voor een duidelijke titel en vermeld daarin minimaal het merk en het type van de boot en vul dit eventueel aan met een bijzondere eigenschap. Het geldt eigenlijk voor de hele advertentietekst, maar voor het merk en type in het bijzonder: maak hierin geen taalfouten en gebruik de schrijfwijze van het merk zoals de werf, importeur of dealer deze hanteert. Dat is van belang voor de zoekmachines op internet. Een correcte weergave van het merk staat dus niet alleen beter, het kan de advertentie ook juist weer meer onderscheidend maken ten opzichte van de andere.

verkoop boot adv.1Besteed veel aandacht aan de keuze van de foto’s. Binnen de eerste zoekresultaten zal de aspirant-koper vaak al een eerste schifting doen op basis van de geplaatste (hoofd)foto. Gebruik een goede camera en een goede fototechniek. Laat zo nodig iemand anders de foto’s maken. Probeer met foto’s je advertentie onderscheidend te maken. Bedenk dat goede foto’s meer zeggen dan duizend woorden.

Zorg voor een goede en duidelijke omschrijving. Gebruik geen kreten als ‘de mooiste boot van Nederland’, of ‘zien is kopen’. Iemand die een boot zoekt wil nuttige en eerlijke informatie. Geef hem deze dan ook en doe dit in enigszins beknopte en zakelijke bewoordingen. Het gaat om die informatie waarmee jouw boot zich onderscheidt van vergelijkbare boten. Bijvoorbeeld: nieuw geschilderd, van eerste eigenaar, professioneel gereviseerde motor, nieuwe bekleding.

Internet kent geen landsgrenzen en Nederlandse botensites trekken steeds meer buitenlandse bezoekers. Met een goede en correcte vertaling (minimaal Duits en Engels) maak je je advertentie zeker onderscheidend. Als je zelf de talen niet machtig bent, besteed de vertaling dan uit.

bootverkoop groepenFacebook

Ook facebook heeft verschillende groepen waar boten te koop worden aan geboden

Verkoop uit handen geven

In het volgende bericht zullen wij u informeren over de mogelijkheid om de verkoop uit handen te geven.

 

Voordelen

archief berichten